Dynamisk assessment er en psykologisk undersøgelsesmetode, hvor man har fokus på at afdække en persons potentiale for kognitiv udvikling.
Afsættet for dynamisk assessment er en forståelse af, at alle mennesker har et kognitivt forandringspotentiale. Den forståelse ligger til grund for hele Reuven Feuersteins tænkning og understøttes overbevisende af moderne hjerneforskning og nyeste viden om neuroplasticitet, neuro-rehabilitering og neuropædagogik. Dynamisk assessment passer derfor godt sammen med den udviklings- og ressourcefokuserede pædagogisk tilgang, som vinder indpas i disse år.
Om undersøgelsesmetoden
Med den dynamiske testmetode kan man afdække et individs potentiale for intellektuel udvikling, og metoden er udviklet med henblik på at finde veje til at støtte og igangsætte fremadrettet udvikling.
Individet bliver i undersøgelsen stillet over for stigende grader af komplekse og krævende opgaver, og får tilbudt støtte og mulighed for at udvikle strategier og mentale færdigheder.
På den måde bliver der gennem undersøgelsen skabt mulighed for læring og udvikling. Systematisk afdækkes, hvor potentialerne for denne udvikling er, og hvilke veje der kan understøtte og igangsætte udviklingen. På den baggrund kan der gives specifikke og målrettede anbefalinger vedrørende fremtidig indsats, træningsbehov og relevante rammer for iværksættelse af indsatser.